جاماسب

ساخت وبلاگ

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، جان کری وزیر خارجه آمریکا در دیدار با کارکنان سفارت کشورش در اتریش ضمن توهین به محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش، مدعی شد که ایالات متحده توانسته ظریف را شکست داده و آنچه که می‌خواستند از او گرفتند.

به نوشته وبگاه نشریه ویکلی استاندارد (weekly standard) کری با تشکر از تلاش‌های پشت پرده کارکنان این سفارتخانه که بیشتر کارهای طرف آمریکایی توافق هسته‌ای را انجام دادند، پیشنهاد کرد که داستان شکست خوردن ظریف در امتیاز گرفتن از آمریکا را برای نوه‌هایشان تعریف کنند.

کری در نشستی که دو روز پیش با آنها داشت، گفت: «ما سال گذشته و سال قبل از آن، با نشست‌های بیشماری که اینجا برگزار شد، شما را تحت فشار گذاشتیم. بنابر این شما به واقع بخشی از یک سفر عجیب بودید که به یک نتیجه تاریخی منتهی شد، شما می‌توانید آن را همیشه با خود همراه داشته باشید.»

وزیر خارجه آمریکا با لحنی تمسخرآمیز و بی‌ادبانه افزود: «حتی می‌توانید کمی پیاز داغ قضیه را زیاد کنید و برای نوه‌هایتان تعریف کنید که چگونه در یک اتاق نشستید و ظریف را مجبور کردید که در برابر قدرت متقاعدکننده شما، تسلیم شود. هرچه شما خواستید.»

این توهین آشکار دو روز پیش جان کری به ظریف در حالی بی‌پاسخ مانده است که جناب وزیر برای دست دادن با کری کیلومترها راه را با عجله پشت سر می‌گذارد و لحظاتی را با خنده و شادی با همتای آمریکایی که اینگونه او را شکست خورده خطاب می‌کند، طی می‌کند. مفاهیم بصیرت و دشمن شناسی اینجا معنا پیدا می‌کند.

507

جان کری وزیر خارجه آمریکا در دیدار با کارکنان سفارت کشورش در اتریش ضمن توهین به محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش، مدعی شد که ایالات متحده توانسته ظریف را شکست داده و آنچه که می‌خواستند از او گرفتند.

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 272 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:28

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز"، سرهنگ حسن عابدی جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اعلام خبر فوق اظهار داشت:‌ با توجه به فصل تابستان و تابش نور خورشید اکثر رانندگان تمایل دارند که شیشه‌های خودرو خود را دودی کنند تا از تابش نور آفتاب در امان باشند.

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان این مطلب که شیشه بسیاری از خودروها به صورت استاندارد و کارخانه‌ای دودی است، اعلام کرد: رانندگان می‌توانند شیشه‌های خودرو خود را با درصد مجاز و تعریف شده، دودی کنند.

سرهنگ عابدی گفت:‌ نوع شیشه دودی باید به گونه‌ای باشد که داخل خودرو پیدا باشد در غیر این صورت پلیس راهور فاتب با مشاهده خودرویی که شیشه‌اش دودی بوده و داخل خودرو قابل رؤیت نباشد، برخورد می‌کند.

وی نوع برخورد پلیس با این چنین خودروها را اعمال قانون عنوان و خاطرنشان کرد: جریمه 50 هزار تومانی با کد جریمه 2114 در انتظار متخلفان است.

فارس

110

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 178 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:28

به گزارش سرویس ورزشی جام نیـوز، گویا مهاجم جوان پرسپولیس که راضی به ماندن در این تیم نیست این روزها در بوشهر به سر می برد و در حال تفریح کردن است.

40

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 181 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:28

تصایری از دوره آموزش نظامی در آکادمی نیروی دریایی آمریکا در آناپولیس، مریلند را مشاهده می کنید.

برای مشاهده اندازه واقعی روی تصاویر کلیک کنید

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 161 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:27

به گزارش گروه فرهنگی جام نیوز، گسترش شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، علیرغم فواید و آثار مفید آن‌ها از منظر تسهیل در ارتباطات و انتشار اخبار و مطالب متنوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به تهدیدی جدی برای جوانان به‌ویژه در مباحث انحراف اخلاقی و فکری تبدیل‌شده است.

با نگاهی گذرا به این‌گونه شبکه‌ها از جمله اینستاگرام می‌توان به مفاسد اخلاقی موجود در آن پی برد.

این شبکه‌ها اگرچه برخی فواید و اقدامات خوب و مناسب نیز در آن دیده می‌شود اما متأسفانه برخی رفتارهای زشت و زننده که توسط جمعی از سوداگران فاسد الاخلاق در آن مشاهده می‌شود، اهمیت مراقبت و نظارت بر آن‌ها در راستای مصون ماندن کاربران، به‌ویژه جوانان آینده‌ساز این مملکت را بیش‌ازپیش آشکار می‌سازد.

برگزاری تورهای گردشگری دختران و پسران به‌صورت مختلط از طریق فراخوان در فضای مجازی و حضور در اماکن تفریحی و گردشگری و به دنبال آن بروز رفتارهای خلاف اخلاق و ارزش‌های دینی اعم از کشف حجاب و اعمال نامشروع ازجمله دام‌های شیطانی است که در شبکه‌های اجتماعی به‌وفور یافت می‌شود.

حال سؤال اینجاست که متولی اصلاح، ارشاد و هدایت این‌گونه از تورهای گردشگری که طبق اطلاعات شیرازه فاقد مجوز می‌باشند با چه کسی است و سازمان دهندگان شیطانی این‌گونه برنامه‌ها چه کسانی هستند و البته برخی آژانس‌ها نیز باروی آوردن به این صنعت کثیف و خلاف اخلاق پول‌های بادآورده‌ای را به جیب می‌زنند. راستی مجوز این آژانس‌ها را چه کسانی صادر می‌کنند؟

آنچه مسلم است، اینکه؛ برخی دستگاه‌های مسئول با بی‌تفاوتی از کنار این مفاسد می‌گذرند، غافل از اینکه حضور نوجوانان و جوانان در این تورهای گردشگری، دروازه ورود نسل آینده به انواع انحرافات فکری و اخلاقی است.

شیرازه می‌نویسد: برخی کارشناسان بر این باورند که این نوع از رفتارها، نشان‌دهنده یک خلاء در اقدامات دستگاه‌های فرهنگی است چراکه به هر حال زندگی در کلان‌شهرها و زندگی در آپارتمان‌های محصور و ماشینی، مردم و به‌خصوص نسل جوان را به‌سوی جنگل‌ها، کوه‌ها، مناطق خوش آب‌وهوا و سرسبز سوق می‌دهد و چه خوب است آژانس‌های مسافرتی مجاز و متعهد با همراهی و همکاری دستگاه‌های فرهنگی و نظارتی، امکان بهره‌برداری صحیح و سالم را برای جوانان فراهم آورند./ مشرق

115

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 197 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:27

به گزارش سرویس ورزشی جام نیـوز، مایکل اومانیا مدافع تیم ملی کاستاریکا قریب به دو سال در ایران و باشگاه پرسپولیس بازی کرد و روزهای بد و خوب زیادی را پشت سر گذاشت. اما قصه او با سرخپوشان تهرانی به پایان رسید و او در پایان لیگ پانزدهم از پرسپولیس جدا شد.

اومانیا درباره عملکرد پرسپولیس در لیگ پانزدهم اظهار داشت: ابتدای فصل شرایط خوبی نداشتیم ولی با حمایت تماشاگران و تلاش بازیکنان و حمایت کادر فنی به روزهای خوب خودمان برگشتیم و کم کم به صدر جدول نزدیک شویم.

وی درباره قهرمان نشدن پرسپولیس خاطرنشان کرد: می توانستیم قهرمان لیگ شویم ولی فقط به خاطر دریافت دو گل، آن را از دست دادیم. اما دربی خاطره انگیزی را با 4 گل بردیم که هیچ گاه از خاطره ها و یادها فراموش نمی شود.

مدافع تیم ملی کاستاریکا درباره کم بازی کردنش در این فصل اذعان داشت: من همیشه به سرمربی تیمم احترام می گذارم. برانکو هم از این قائده مستثنی نبود. من تمام تلاشم را در این دو سال برای موفقیت پرسپولیس انجام دادم و امیدوارم هواداران از من راضی باشند. من و خانواده ام خاطرات بسیار خوبی را در ایران داشتیم و کشور شما هیچ وقت از یادم نمی رود.

وی درباره مقصد بعدی اش تصریح کرد: هنوز تصمیم نگرفته ام. می خواهم چند روزی را استراحت کنم و به فوتبال فکر نکنم. دو پیشنهاد از تیمهای کشور خودم دارم و یک پیشنهاد عربی هم هست. اما همانطور که گفتم اولویت من در حال حاضر یک استراحت چند روزه است.

اومانیا در پایان گفت: خانواده ام ایران را خیلی دوست دارند و می خواهند اینجا بمانند. ما اینجا احساس امنیت و آرامش داشتیم ولی به خاطر شغلم باید اینجا را ترک کنیم.ما هر کجا که رفتیم هواداران به ما لطف داشتند. از تمام بازیکنان پرسپولیس و همچنین کادرفنی تشکر می کنم. روزهای خوبی را با آنها سپری کردم. دلم برای ایران و پرسپولیس تنگ می شود. امیدوارم این تیم همیشه موفق و سربلند باشد.

450

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 187 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:27

به گزارش سرویس حوادث جام نیـوز به نقل از ایرنا، پرویز رضایی روز جمعه درگفت و گو با ایرنا افزود: در این حادثه دومرد 20 و 34ساله ساعت 13 عصر جمعه در رودخانه کارون غرق شدند.


وی یاد آورشد: این دو نفرمرد از اعضای یک خانواده ساکن شهر گتوند درکنار رودخانه کارون در حال شناکردن بودند که به دلیل ناآشنا بودن به عمق و سرعت زیاد آب در رودخانه غرق شدند.


معاون فرماندار گتوند اضافه کرد: نیروهای امدادی نیز دقایقی بعد از وقوع حادثه در محل حادثه حاضر شدند و عملیات جست و جو را آغاز کردند.


رضایی تصریح کرد: جسد یک نفر به کمک نیروهای امدادی و مردم از آب بیرون کشیده شد اما جست وجو برای یافتن جسد دیگر غرق شده همچنان ادامه دارد.


در هفته گذشته نیز یک نوجوان از اتباع کشور افغانستان در میهمانشهر شهید محسن بنی نجار در کانال آبیاری کشاورزی غرق شد.


شهرستان گتوند با 74هزار نفر جمعیت در شمال استان خوزستان واقع شده است.

2022

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 182 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:23

به گزارش سرویس حوادث جام نیـوز به نقل از جام جم، سرهنگ فرهاد فلاح کریمی گفت: در تازه ترین روش مجرمانه برای سرقت، متهم در زمان های خلوت روز، به دستگاه خودپرداز یکی از بانک ها مراجعه و با شگردی مجرمانه اقدام به بستن خروجی پول دستگاه عابربانک کرده و منتظر قربانی می ماند.

وی افزود: قربانی که از نقص ایجاد شده در دستگاه خودپرداز بی اطلاع می باشد، جهت دریافت پول به باجه مراجعه و پس از وارد کردن کارت بانکی و انجام سایر عملیات منتظر دریافت پول خود شده ولی به دلیل نقص ایجاد شده در خروجی پول، قادر به دریافت پول نشده و بعد از مدتی کارت خود را دریافت و محل را ترک می کند.

سرهنگ فلاح کریمی بیان داشت: فرد مجرم که تمامی حرکات قربانی را زیر نظر دارد، به باجه خودپرداز این بانک مراجعه و پس از شروع به کار مجدد دستگاه خودپرداز، پیغام که آیا درخواست دیگری دارید را اجرا و بله را فشار داده و مبلغی را دریافت یا اینکه کلیه موجودی قربانی را به حساب دیگری منتقل می کند.

رئیس پلیس آگاهی استان گیلان با بیان اینکه هماهنگی های لازم برای برطرف شدن این نقص با بانک مربوطه انجام شده، از شهروندان خواست هرگونه موارد مشکوک را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.

2022

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 202 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:23

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از اقتصاد آنلاین، گفته می‌شود که خوردن یک سیب در طول روز از بیماری کبد چرب پیشگیری می‌کند به شرط اینکه پوست آن را دور نیندازید. اخیرا مطالعه‌ای در دانشگاه لوئا نشان داده میوه سیب به خصوص پوست آن بهترین ماده برای مهار چاقی و بهبود بیماری کبد چرب است.

کبد چرب بیماری جدی و خطرناک است که زمانی اتفاق می افتد که چربی موجود در کبد از 10 درصد بیشتر ‌شود. علائم این بیماری در مراحل ابتدایی خاموش است اما اگر شدید شود سبب ابتلا به بیماری‌ها خطرناکی همچون سرطان کبد و سیروز کبدی می‌شود.

وجود ماده‌ای به نام اسید اورسولیک در پوست سیب با کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت از بروز کبد چرب پیشگیری کرده و در صورت ابتلا آن را مهار می‌کند. این ماده سبب ذخیره چربی قهوه‌ای در بدن می‌شود که با افزایش دما در ماهیچه‌ها و عضلات، چربی سوزی می‌کند.

علاوه بر این، مصرف سیب با پوست سبب کاهش وزن، اختلالات قلبی عروقی، انسداد عروق کرونل، حملات قلبی و فشار خون می‌شود. در بیشتر موارد بیماری دیابت، کلسترول بالا، مقاوت به انسولین و اضافه وزن منجر به کبد چرب می‌شود. افزایش فعالیت بدنی، اتخاذ سبک زندگی مناسب و پیروی از برنامه غذایی مغذی و سالم بهترین روش برای درمان کبد چرب است.

2013

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 187 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:23

چکیده

پرسش از چیستی فواید و اثرگذاری امام غایب در سیر تکاملی انسان‌ها، پرسشی است که پس از اثبات لزوم وجود امام و مبانی عقلی و نقلی آن طرح می‌شود. در یک انگاره حداقلی، امام جایگاهی همانند جایگاه دیگر حاکمان با قید عدالت دارد. این نوع تلقی علاوه بر تقصیر در تبیین جایگاه امامت با دوره غیبت امام، دچار سردرگمی در تحلیل نقش امام است. در آیات قرآن کریم، جایگاه حقیقی امام و نقش او در هدایت بیان شده که آیات شهادت از جمله این آیات است.


از مسئله شهادت، چگونگی و آثار شهادتِ گروهی از برگزیدگانِ انسان‌ها در آیات قرآن، برداشت‌های متفاوتی وجود دارد.

بیشتر دیدگاه‌ها به ثمربخشی شهادت انبیا و اوصیا در آخرت و صحنه قیامت معطوف است؛ اما با وجود شواهد متقن قرآنی و روایی باید پذیرفت که مسئله شاهد بودن گروهی از انسان‌ها در دنیا و آگاهی‌یابی الهی آنان از اعمال و باطن امور انسان‌های دیگر، دارای پیامد دنیوی و زمینه تحقق امری مهم و اساسی است که بنای آفرینش و دستگاه عظیم و مستحکم ارسال انبیا و نصب اوصیا بر آن استوار و قوام یافته است؛ یعنی موضوع هدایت و کمال‌بخشی و رساندن هر چیز به سرانجام شایسته او؛ امری که خداوند متعال تنها خود را تحقق‌بخش آن دانسته است. در این میان، نقش شاهدان بر اعمال انسان‌ها، واسطه بودن آنان در تحقق گونه‌ای خاص از هدایت الهی است؛ همان‌گونه که انبیا، به منزلۀ واسطه‌هایی الهی میان انسان‌ها و خداوند در دریافت و انتقال پیام‌های پروردگار در عرصه هدایت تشریعی به شمار می‌روند.

این نوشتار با بررسی تطبیقی تفاسیر ذیل آیات مربوط به شهادت، به نقد برخی از آرا و تبیین زوایای مجهولی از چرایی و نتایج این شهادت پرداخته و بدین‌وسیله بخشی از نقش و جایگاه هدایتی امام عصر تبیین شده است.

مقدمه
وجود امام، هنگامی که ظاهر و مبسوط‌الید باشد تا بتواند به اصلاح نفوس و جامعه اسلامی بپردازد و از فساد جلوگیری کند، لطف خداوند به بندگان خود است. اما پرسشی که در دوره غیبت امام مطرح و از سوی مخالفان پررنگ شده، چیستی فایده و لطف امام در هنگامه غیبت و مخفی بودن است. جرجانی در این‌باره می‌نویسد:


با وجود غیبت امام، تصور نمی‌شود او مردم را به صلاح نزدیک و از فساد دور سازد. (ایجی، 1325: ج8، 348)


تفتازانی نیز فایده امام غایب را انکار می‌کند و اعتقاد به وجود امام غایب را برای افراد و جامعه اسلامی بی‌ثمر می‌داند (تفتازانی، 1409: ج5، 241). همو در شرح العقائد النسفیه این سخن را تکرار می‌کند و غرض از وجود امام را با ظاهر بودن او کاملاً مرتبط می‌داند (همو، 1407: 98).


نوشتار پیش رو به دنبال یافتن پاسخ برای این پرسش با استناد به آیات و روایات فریقین و با تأکید بر تفاسیر و شروح اهل‌سنت در ذیل آیات است. از این‌رو مسئله شهادت شاهدانی الهی در دنیا بر اعمال انسان که روایات از آن به عرضه اعمال تعبیر نموده‌اند و بررسی فرایند مسئله شهادت از نگاه قرآن، روایات و تفاسیر قرآنی، در دنیا محور اصلی پژوهش حاضر را به خود اختصاص داده است و در آن چیستی شهادت، رابطه شهادت و هدایت، گونه‌های هدایت، شاهدان بر رفتار انسان‌ها و ثمرات و برایند این شهادت مورد تحلیل واقع شده است. از این‌رو لازم است نخست تعریف و معنای شاهد و شهادت در قرآن بیان شود.


شاهد و شهادت در لغت
دو عنوان حضور و علم را می‌توان دو رکن اصلی شهادت در کلمات مطرح شده در کتب لغت دانست. در لسان العرب آمده است:
اصل الشهاده الاخبار بما شاهده؛ والشاهد و الشهید: الحاضر؛ (ابن‌منظور، 1414: ج3، 240)


اساس شهادت آگاهی دادن به چیزی است که دیده شده، و شاهد و شهید [ که اسم فاعل‌اند] به معنای حاضر است.


ابن‌منظور شهید را دانا و آگاهی که از علمش چیزی پنهان نیست تعریف می‌کند (همو: 238). ابن‌اثیر می‌نویسد:
شهید کسی است که از او چیزی پنهان نیست و شاهد، حاضر است. (ابن‌اثیر، 1385: ج2، 513)


راغب اصفهانی در تعریف شهادت آورده است:
الشهود و الشهاده، الحضور مع المشاهده اما بالبصر أو بالبصیره. والشهاده قول صادر عن علم حصل بمشاهده بصیره أو بصر؛ (راغب اصفهانی، 1412: 468)
شهود و شهادت، به معنای حاضر بودن و گواه بودن یا با مشاهده چشم یا با اندیشه و بصیرت است و شهادت گفتاری است که از علم با مشاهده شدن به اندیشه یا چشم به دست آمده است.


نکته اساسی که در لفظ شهادت مطرح می‌شود، مشتمل بودن شهادت بر دو مرحلۀ تحمل و اداء است. زمان ادای شهادت، متفاوت از زمان تحمل آن، و پس از مرحله تحمل شهادت است. اما آیا لفظ شهادت زمان تحمل، یا زمان تحمل و اداء، هر دو را فرا می‌گیرد؟ یا به عبارتی میان علم و حضور و میان بیان و اداء چه رابطه‌ای وجود دارد؟ پاسخ این پرسش را در کلمات برخی از ارباب لغت می‌توان جست‌وجو کرد.


در لسان العرب از قول ابن‌سیده آمده است:
شاهد، آگاه و دانایی است که آن‌چه را می‌داند بیان می‌کند.
از ابوعبیده نیز نقل شده است:
الشاهد هو العالم الذی یبین ما علمه.
ابوالعباس می‌گوید:
شهد الله، بیّن الله و اظهر.


از این تعابیر و جملات استفاده می‌شود در تحقق شهادت، اداء و بیان آن‌چه گواهی دهنده، به آن عالم و آگاه شده است، دخالت دارد. از این‌رو صاحب لسان العرب می‌نویسد:
و شهد له بکذا شهاده ای ادی ما عنده من الشهاده فهو شاهد؛
برای او به چیزی شهادت داد، یعنی آن‌چه از شهادت نزدش بود بیان و اداء کرد.


همچنین آمده است:
اصل الشهاده الاخبار بما شاهده. (ابن‌منظور، 1414: ج3، 240)
مشابه این کلمات را می‌توان در دیگر لغت‌نامه‌ها ملاحظه کرد (قرشی، 1371: ج4، 75).


آن‌چه بیان شد با تعریف علّامه طباطبایی از شهادت، متفاوت است. وی در تعریف شهادت می‌نویسد:
حقیقت شهادت عبارت است از تحمل و دیدن حقایق اعمال که مردم در دنیا انجام می‌دهند. (طباطبایی، 1417: ج 1، 53)


بنابراین کلمۀ شهادت در اصل به معنای معاینه، یعنی به چشم خود دیدن یا به گوش خود شنیدن و یا با سایر حواس خود حس کردن است و در ادای شهادت نیز به کار رفته است (همو: 115). از نگاه علّامه در مسئله تحقق شهادت، ادا و بیان آن شرط نیست و ایشان معنای اصلی شهادت را دارای یک مرحله، یعنی حس کردن یک گزاره بیان می‌کند.


شهادت در قرآن
موضوع شهادت از مباحث مشکل و پیچیدۀ قرآنی است (همو: ج 12، 322). در قرآن کریم، مسئله گواهان بر اعمال و شهادت از زوایای متفاوتی مطرح شده است. آگاهی و شهادت با معیار گواهی دهندگان و شاهدان بر رفتار انسان، شاهدان را به جهت نوع آنان در دسته‌های مختلفی جای می‌دهد. مفسران قرآن، آگاهان و شهادت دهندگان بر انسان‌ها را این گروه‌ها دانسته‌اند:


1. ملائکه‌ای که مأمور ثبت و ضبط اعمال انسان هستند: «ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ» (ق: 18)؛ «وَ إِنَّ عَلَیْکُمْ لَحافِظِینَ * کِراماً کاتِبِینَ * یَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ» (انفطار: 10-12).
2. انبیای الهی: خداوند از قول عیسی نقل می‌کند: «وَ کُنْتُ عَلَیْهِمْ شَهِیداً ما دُمْتُ فِیهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّیْتَنِی کُنْتَ أَنْتَ الرَّقِیبَ عَلَیْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى  کُلِّ شَیْ ءٍ شَهِیدٌ» (مائده: 117؛ همچنین نک: نساء: 41).
3. شهادت ویژۀ امت حضرت محمد: «وَکَذلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّه وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً» (بقره:143).
4. گواهی پیکر و اندام انسان: «یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ» (نور: 24)؛ «الْیَوْمَ نخَتِمُ عَلىَ أَفْوَاهِهِمْ وَ تُکلَّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَ تَشهدُ أَرْجُلُهُم بِمَا کاَنُواْ یَکْسِبُونَ» (یس: 65).


در بازشماری گواهان بر کنش و واکنش انسان، می‌توان به موارد قرآنی _ روایی دیگری نیز اشاره داشت. هرچند در بیشتر این آیات، به اعمال تصریح نشده است، اما مفسران، آیات مذکور را به دلالت تضمنی و گاه التزامی مربوط به مسئله اعمال و رفتار انسان دانسته‌اند. برخی مفسران، زمین و زمان را نیز طبق آیات و روایات به این موارد افزوده‌اند (مکارم شیرازی، 1374: ج 22، 40).


با نگاهی کلی به مجموعۀ آیات یادشده درمی‌یابیم شهادتِ بر اعمال، مخصوص شهیدان از انسان‌ها نیست، بلکه هر کس و هر چیزی که کمترین ارتباطی با اعمال مردم دارد، در همان اعمال دارای شهادت است؛ همچون ملائکه، زمان، مکان، دین، جوارح بدن، حواس و قلب که همگی این‌ها شاهد بر انسان هستند (طباطبایی، 1417: ج1، 485).


موضوع شهادت با معیارهای دیگری نیز قابل تقسیم است؛ همانند زمان شهادت که پیش از خلقت یا همزمان با خلقت است، یا در دنیا یا آخرت تحقق می‌یابد و یا موضوع شهادت که مسئله خلقت و آفرینش یا رفتار و اعمال انسان‌هاست. آن‌چه ما را در هدف از این نوشتار یاری می‌دهد پی‌گیری چند مسئله از میان مسائل متعددی است که با موضوع شهادت در قرآن پیوند یافته است. این مسائل عبارت‌اند از:


1. موضوعی که انبیا بر آن شهادت می‌دهند؛
2. آیا مسئله شهادت پس از رحلت پیامبرگرامی از نگاه قرآن استمرار دارد؟
3. مقصود از امت در آیه 143 بقره و 89 نحل چیست؟ آیا گواه بودن تمامی امت اسلام مطرح است یا گروه خاصی مقصود قرآن است؟
4. رابطه و پیوند شهادت این گروه با شهادت پیامبر خاتم چیست؟
5. آثار و نتایج شهادت و رابطه آن با مسئله هدایت از نگاه قرآن و روایات چگونه است؟
از این‌رو نوشتار حاضر، از میان شاهدان و گواهان گوناگونی که قرآن از آن‌ها نام می‌برد به گواهی پیامبر و شاهدانی پس از ایشان معطوف است.


شاهد بودن پیامبر در دنیا و آخرت
آیه چهل و پنجم سورۀ احزاب و هشتمین آیه سورۀ فتح، یکی از رسالت‌های پیامبر را مسئله شاهد بودن ایشان بیان می‌کنند: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِداً».


بیشتر مفسران در مسئلۀ شهادتی که طبق تصریح قرآن کریم انبیا بر آن مأمورند، به این نکته اکتفا کرده‌اند که زمان این شهادت مربوط به نشئۀ اخروی است. گروهی از این مفسران در بیان محتوای شهادت بر این باورند که پیامبران در روز قیامت در برابر احتجاج برخی انسان‌ها در مقابل خداوند متعال گواهی می‌دهند که پیام الهی را به مردم در دنیا ابلاغ کرده‌اند (سیوطی، 1404: ج 6، 71) و بیشتر مفسران برآنند که گواهی انبیا مربوط به اعمال انسان‌ها پس از ابلاغ وحی الهی است؛ یعنی گواهی می‌دهند مردم دستورات الهی را پذیرفتند و مطابق آن عمل کردند، یا این‌گونه نبوده و منشأ آن‌چه در قیامت گرفتار آن هستند، سوء رفتار و اختیار خودشان است. بنابراین طبق این تفسیرِ مشهور، شاهد بودن پیامبر عبارت است از تحمل شهادت در دنیا و ادای آن در آخرت.


این تفسیر در حالی است که به نظر می‌رسد در تبیین بیشتر مفسران قرآن، اطلاق آیه نادیده انگاشته شده است. از همین‌رو فخر رازی _ که به عمومیت آیه توجه داشته _ در این‌باره می‌نویسد:
گستردگی و عام بودن شهادت پیامبر به دلیل اطلاق کلمه «شاهد» در آیه قرآن است. (رازی، 1420: ج 25، 173)


وی در تفسیر آیه 45 احزاب در بیان کیفیت و چگونگی این عمومیت بر این باور است:
پیامبر در دنیا، شاهد به احوال و قضایای آخرت از بهشت و جهنم و میزان و صراط بوده و در آخرت گواه بر احوال دنیا، از اطاعت و معصیت و صلاح و فساد آن است. (همو)


هر چند فخر رازی مرحله اول _ یعنی دیدگاه گستردگی شهادت پیامبر _ را به نیکی بیان کرده، اما گفتار وی در تبیین چگونگی آن، تمامی آن‌چه را که آیه بیان‌گر آن است دربر نمی‌گیرد. آن‌چه مورد کم‌توجهی قرار گرفته، محدود کردن اثر شهادت به مسئله ادای آن در قیامت است. به بیانی دیگر، در بررسی مسئله شهادت دو نکته مهم وجود دارد؛ نخست، محدودۀ شهادت که بررسی کمیت آن است و دوم، ثمرات و نتایج شهادت که بحث از فرایند مسئله شهادت است و این‌که این آگاهی و شهادت چه تأثیری در زندگی دنیایی انسان‌ها و مراحل حیات مادی آنان دارد.


در بحث نخست، برخی از مفسران به درستی گستردگی شهادت در دنیا به علاوۀ آخرت را مطرح کرده‌اند. اما در مسئله دوم، بیشتر و حتی می‌توان ادعا کرد تمامی مفسران، پیوند نتایج شهادت و ادای آن را به عالم پسین دانسته‌اند. به نظر می‌رسد محدود کردن بحث شهادت از جهت اداء به عالم آخرت، با توجه به عمومیت و اطلاق آیه، بدان سبب صورت گرفته است که مفسران برای تحقق کامل شهادت _ یعنی تحمل و ادای آن در دنیا _ تبیین و وجهی نیافته‌اند. این در حالی است که روایات و اصول مطرح شده در آیات قرآن بر امر دقیق‌تری دلالت می‌کنند که نشانه‌هایی از این امر، گاه در بیان مفسران دیده می‌شود.


فخر رازی در پنجمین مسئلۀ مطرح شده در ذیل آیه 143سورۀ بقره، این سوال را مطرح می‌کند که پدید آمدن شهادت پیامبر در دنیاست یا آخرت؟ وی در پاسخ، تحقق شهادت را در دنیا می‌داند و در بیان چرایی ادای شهادت در دنیا، ابتدا از گوهر معنایی و مفهوم واژه «شهد» و مشتقات آن استفاده می‌کند:


شهادت، مشاهده و شهود به معنای رؤیت و دیدن است. گفته می‌شود فلان چیز را مشاهده کردم زمانی که آن را ببینم و به چشم من آید. از آن‌رو که میان دیدن به چشم و شناخت به قلب پیوستگی زیادی وجود داشت، معرفت قلبی، مشاهده و شهود نامیده شد، و به شخصِ آگاه و عارف شاهد و مشاهد می‌گویند وهر کس که به حال چیزی عارف و آگاه شود و آن چیز برایش کشف شود، او شاهد بر آن چیز خواهد بود. (همو: ج4، 83)


آن‌گاه رازی با شاره به متن آیه و دقت دادن به الفاظ مطرح در آن و پیوند دادن آن‌ها با مفهوم و لوازم واژه شهادت می‌نویسد:
شهدا در دنیا عادل شمرده شده‌اند؛ زیرا با صیغه ماضی خبر از آنان می‌دهد: «وَکَذلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّه». از این‌رو آیه اقتضا می‌کند این گروه در دنیا شاهد باشند؛ زیرا در شهادت مطرح در آیه، عدالت اعتبار شده است. (همو)


آن‌گاه وی این نکته را به آن‌چه گذشت برای تکمیل ادعای خود ضمیمه می‌کند که شهادتی که در آن عدالت معتبر باشد، ادای شهادت است نه تحمل شهادت؛ یعنی تحمل شهادت نیازمند عدالت نیست، بلکه هنگام ادای شهادت به عدالت نیاز است (همو).


همچنین می‌توان افزود این تعبیر در کنار این مسئله که در آیه «إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِداً وَمُبَشِّراً وَنَذِیراً» موضوع شهادت و گواه بودن رسول خدا در کنار دو موضوع بشیر و نذیر بودن _ که اموری مربوط به دنیاست و در پیوند با مسئله ارسال که آن هم مسئله‌ای مربوط به حیات پیش از مرگ است _ نشان‌گر آنند که برخی از آیات شهادت، به مسئله شهادت از لحاظ تحمل و ادای آن به دنیا اشاره دارند و بیان‌گر حقیقتی در دنیا هستند.


در مقابل گروهی از مفسران، لفظ «شاهد» در آیه مذکور را به علت نبود پیوستگی میان ارسال _ که موضوعی دنیوی است _ و شهادت که به تعبیر آنان تنها مربوط به آخرت است، حال مقدره دانسته‌اند (زمخشری، 1407: ج3، 546؛ شریف لاهیجی، 1373: ج3، 642؛ آلوسی، 1415: ج11، 223).


این در حالی است که دلیلی که آنان را به این امر واداشته است، یعنی مسئلۀ لحاظ شدن تحمل و اداء _ هر دو با هم _ در شهادت (آلوسی، 1415: ج11، 223)، همان نقطۀ عطفی است که با استناد به آن باید زوایای پنهان مسئله شهادت در دنیا بررسی شود.


برخی نیز برای توجیه تفسیر خود با تفاوت نهادن میان شاهد و شهید، با وجود آن‌که آیه در دلالت بر شاهد بودن پیامبر اکرم مطلق است، این‌گونه توجیه کرده‌اند:
فالنبی بعث شاهداً ای متحمل للشهاده و یکون فی الآخره شهیداً ای مؤدیاً لما تحمله؛ (رازی، 1420: ج25، 173)


مبعوث شدن پیامبر به عنوان شاهد [ که قرآن به آن اشاره دارد] به معنای تحمل کردن شهادت است و ایشان در آخرت شهید [یعنی ادا کننده آن‌چه در دنیا تحمل کرده ‌است] خواهد بود.


اما بیشتر ارباب لغت میان شاهد و شهید در معنا تفاوتی قائل نیستند (ابن‌منظور، 1414: ج3، 240؛ ابن‌اثیر، 1385: ج2، 513). طریحی که تفاوت شاهد و شهید را در معنای حدوث و ثبوت در آن دو دانسته، معتقد است در معنای شهید لزومی به تحقق ادای شهادت در آخرت وجود ندارد (طبرسی، 1372: ج3، 80). از آیات دیگر قرآن که به مسئله شهادت پرداخته‌اند نیز لزوم وجود دو مرحله و تحقق الزامی ادای شهادت در آخرت استفاده نمی‌شود، بلکه از آیات پیوند یافته به شهادت عیسی می‌توان نمونه‌ای از تحمل و ادای شهادت در دنیا را بیان کرد.


حضرت عیسی در قیامت، در پاسخ به این پرسش که آیا به مردم گفتی تو و مادرت را خدا بدانند؟ برای تبرئه و پاک گرداندن خود، به رفتار و عملی که در دنیا انجام داده است و نشان می‌دهد او چنین دعوی نداشته استناد می‌کند و این بیان را با جمله «وَ کُنْتُ عَلَیْهِمْ شَهِیداً مَا دُمْتُ فِیهِمْ» عرض می‌کند؛ یعنی شهادتش را محدود به دنیا و آن هم در زمان حضور خود در میان مردم بیان می‌دارد و افزون بر ادعای تبلیغ وحدانیت، مدعی می‌شود هدایتی پس از ابلاغ توحید را نیز انجام داده و آن جلوگیری از جریان غلو است.


از این‌رو شهادت خود را به مرحله پس از ابلاغ رسالت نیز تسری داده و مطابق آن تشریح می‌کند. در نتیجه بحث شاهد و شهید بودن خویش را مقید به زمان حضور در دنیا و پیش از عروجش کرده است (نک: فیض کاشانی، 1415: ج2، 102؛ آلوسی، 1415: ج4، 66) و امر مراقبت را پس از عروج خود، به خدا نسبت می‌دهد: «فَلَمَّا تَوَفَّیْتَنِی کُنْتَ أَنْتَ الرَّقِیبَ عَلَیْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى  کُلِّ شَیْ ءٍ شَهِیدٌ».

نویسندگان:

رضا برنج‌کار . محمدتقی شاکر

فصلنامه مشرق موعود شماره 30

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 187 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:16

به گزارش سرویس حوادث جام نیـوز به نقل از ایرنا، سرهنگ کیومرث عزیزی افزود: این محموله قاچاق با اقدام اطلاعاتی و فنی ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی این استان به دست آمد.


وی بیان کرد: این محموله که شامل یک هزار و 828 کارتن ابزار و یراق وسایل و تابلوی تبلیغاتی، انواع دستگیره کابینت، مگنت، لولای گازی، ریل کابینت و سمباده است که از یکی از بنادر جنوبی کشور به مقصد تهران بارگیری شده بود.


فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: در این رابطه یک نفر دستگیر و با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شد.


از ابتدای امسال تاکنون 59 میلیارد ریال کالای قاچاق در استان مرکزی کشف و ضبط و در این راستا 168 نفر دستگیر و 45 دستگاه خودرو نیز از قاچاقچیان کالا توقیف شده است.

2016

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 159 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:16

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، رییس‌جمهور در دیدار با حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی حوزه‌های علمیه، بویژه حوزه علمیه قم و مراجع عظام تقلید را یکی از بزرگترین پشتوانه‌ها و سرمایه‌های معنوی و فرهنگی ملت و دولت دانست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز جمعه با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در قم، گفت: در ترسیم راهبرد فرهنگی کشور و در صحنه نگه داشتن مردم، حوزه نقش اساسی دارد.

وی با تشریح برنامه‌ ها و دستاوردهای دولت یازدهم در عرصه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، از حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید و بویژه حضرت آیت الله مکارم شیرازی که در تمام مراحل و سختی ها، از دولت پشیبانی کرده اند، سپاسگزاری کرد.

وی با ارائه آمار و استنادات اظهار کرد: در حوزه‌های علمی و فرهنگی و بویژه در مدارس و دانشگاه ها، حرکت خوب و رو به رشدی در کشور انجام گرفته که این روند باید با شتاب بیشتری ادامه یابد.

وی برقراری آرامش در بازار اقتصادی کشور، کاستن از نرخ تورم و رشد یک درصدی در سال ۹۴ به رغم کاهش بهای نفت را، از جمله دستاوردهای دولت برشمرد و تاکید کرد: تمام تلاش دولت یازدهم رسیدن به نرخ رشد ۵ درصدی در سال جاری است.

رییس‌جمهور افزود: در بحث اشتغال به رغم اینکه طی سالهای گذشته اشتغال خالص تقریبا صفر بود، اما این رقم از سال ۹۳ افزایش یافت و روند اشتغالزایی با ایجاد رونق در کشور، ادامه می‌یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های حوزه‌های علمیه که در تاریخ کشور همیشه پیشتاز بوده‌اند و امروز نیز این پیشتازی را حفظ کرده‌اند، جایگاه ایران اسلامی در منطقه و جهان بیش از پیش ارتقا یابد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در دیدار رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، با قدردانی از تلاش های دولت یازدهم برای اعتلای ایران اسلامی، تصریح کرد: دولت برای بهبود وضعیت کشور و رسیدگی به وضعیت محرومان و اقشار ضعیف جامعه اقدامات زیادی انجام داده و در این مسیر به موفقیت های خوبی نیز دست یافته است که باید با عزم بیشتر و حمایت همگان ادامه یابد.

مرجع عالیقدر جهان تشیع در این دیدار که صبح امروز و در بیت معظم له برگزار شد، خطاب به حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی افزودند: شما رییس جمهوری موفقی هستید و با وجود همه مشکلاتی که بخشی از آن میراث گذشته و بخش دیگر نیز شیطنت اجانب و بیگانگان است، به تلاش های خود برای ساختن کشور ادامه می‌دهید.

وی با تاکید بر این‌که «نباید انتظار داشت که مشکلات یک شبه حل شود»، گفت: برای رفع این مشکلات زحمات زیادی متقبل شده اید و بحمدالله موفقیت های خوبی نیز نصیب دولت شده است که باید با جدیت بیشتر برای خدمت به مردم و بویژه محرومان ادامه یابد.

حضرت‌ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر ضرورت تقویت وحدت در جامعه تاکید کرد: برخی با ایراد گرفتن های بدون توجه به امکانات و حتی ارائه یک پیشنهاد برای رفع مشکلات، به دنبال مایوس کردن مردم هستند و این در حالی است که انتقاد کردن صرف، و بدون ارائه پیشنهاد، عادلانه و منصفانه نیست.

وی در همین ارتباط ضرورت پرهیز از جناح گرایی و توجه به منافع ملی را خاطرنشان کرد و گفت: متاسفانه برخی هنوز جناحی فکر می کنند که معنای آن، فدا کردن منافع ملی به پای منافع جناحی است؛ حرکتی که همگان بشدت باید از آن پرهیز کنند.

این مرجع عالیقدر جهان تشیع در ادامه با ارائه رهنمودهایی در حوزه های اقتصادی و فرهنگی اظهار کرد: بیکاری یکی از معضلات اساسی جامعه امروز است و دولت باید با اطلاع رسانی بیشتر، دستاوردهای خود را در این حوزه برای مردم تشریح کند و برای حل قطعی مشکل اشتغال، همچنان اهتمام داشته باشد.

حضرت‌ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه، توزیع نامناسب یارانه ها را یک معضل برای اقتصاد کشور دانست و با تاکید بر ضرورت عزمی راسخ برای رفع این معضل، افزود: در حالی که کشور برای پیشبرد طرح های مرتبط با تولید و آبادانی و اشتغال بشدت نیازمند سرمایه است، مشکل بزرگ توزیع یارانه به صورت عمومی باید حل شود./انتخاب

135

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 158 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:16

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، روز پنج شنبه که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای سخنرانی در مراسم سالروز تاسیس دانشگاه آزاد به این دانشگاه رفته بود طی سخنانی از مخالفت خود با تعطیلی دانشگاه‌ها در اول انقلاب سخن گفت و تصریح کرد: «در سال‌های پس از پیروزی انقلاب شرایطی پیش آمد که دانشگاه‌های ما تعطیل شد گرچه من با این کار مخالف بودم و کار اشتباهی بود.»

اعلام مخالفت هاشمی با تعطیلی دانشگاه‌ها در اول انقلاب در حالی است که صدور انقلاب فرهنگی که به تعطیلی دانشگاه‌ها برای حدود 2 سال انجامید از جانب رهبر فقید انقلاب صادر شد.

ایشان در پیام نوروزی سال 59 خود بر ضرورت ایجاد «انقلاب اساسی در دانشگاه‌های سراسر کشور»، « تصفیه‌ اساتید مرتبط با شرق و غرب» و «تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی» تأکید کردند.

حضرت امام همچنین پس از تعطیلی رسمی دانشگاه‌ها در خردادماه، فرمانی را مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی صادر نمودند که در آن تاکید فرموده بودند: « ادامه این فاجعه که مع‌الاسف خواست بعضی گروه‌های وابسته به اجانب است، ضربه‌ای مهلک به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد و تسامح در این امر حیاتی، خیانتی عظیم بر اسلام و کشور اسلامی است.»

همانگونه که می بینیم بنیانگذار کبیر انقلاب بازبودن دانشگاه‌ها به همان شکل سابق را با تعبیراتی چون خواست اجانب، ضربه‌ای مهلک به انقلاب و خیانتی عظیم بر اسلام و کشور توصیف کرده بودند.

حال این سوال مطرح هست اعتراف آقای هاشمی بعد از 36 سال به مخالفت خود با تعطیلی دانشگاه‌ها در آن برهه حساس را چگونه باید توجیه کرد؟/فارس

135

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 188 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:13

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، پایگاه خبری تایمز آو اسرائیل در یادداشتی به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا، جان کری؛ در خصوص تعامل بانک های اروپایی با ایران پرداخته و نوشت: «ایالات متحده مجددا به بانک های اروپایی اعلام کرد که معامله با ایران برای آنان مشکلی ایجاد نخواهد کرد.»


وبگاه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل در این گزارش با اشاره به واهمه بانک ها به شروع مجدد معاملات دو طرفه با ایران نوشت: «شرایط پساتحریمی معامله ایران باعث عدم همکاری بانک های اروپایی با این کشور شده است. زیرا آنان از رئیس جمهوری آتی ایالات متحده و نحوه برخورد او با توافق هسته ای ایران هراس دارند.»


در ادامه این گزارش آمده است: «طی نشست اخیر وزرای امور خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و همچنین آلمان در بروکسل آنان در بیانیه ای مشترک اعلام داشتند که ایران سزاوار رفع تحریم ها بوده و این واقعه نقطه عطفی در تاریخ است که شامل همکاری و انجام معاملات بانک های اروپایی با ایران نیز میشود.»

این بیانیه ضمن اینکه معامله با ایران را ممکن اعلام کرده وآن را مشروط به رعایت تمامی قوانین وضع شده بین المللی دانسته است. در ادامه این بیانیه همچنین آمده است،: «ما در مقابل معاملات ایران و فعالیت های تجاری اش نایستاده ایم  بلکه به شرکت هایی که قصد انجام و ورود به فعالیت های تجاری ایران را دارند نیزاجازه همکاری میدهیم.»

507

تایمز آو اسرائیل نوشت: «ایالات متحده مجددا به بانک های اروپایی اعلام کرد که معامله با ایران برای آنان مشکلی ایجاد نخواهد کرد.»

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 175 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:13

به گزارش سرویس دینی جام نیـوز، دعای فرج در زمان غیبت فواید فراوانی برای دعا کننده دارد. آیت الله موسوی اصفهانی در کتاب مکیال المکارم در فوائد دعا برای قائم(عج)،برای دعا کنندگان فرج، ۹۰ فایده بر می شمارد.(۲)دعا برای ظهور امام مهدی (عج) نجات دهنده از مهلکه و سرگردانی های آخر الزمان است. چنانچه حضرت امام حسن عسكرى عليه السّلام به احمد بن اسحاق فرمودند: «به خدا سوگند![فرزندم مهدى]غيبت خواهد كرد غيبتی،كه در آن نجات نخواهد يافت مگر كسى كه خداى-عزّ و جلّ-او را بر اعتقاد به امامتش ثابت دارد و به دعا كردن براى تعجيل فرجش توفيق دهد.»(۳)


 

اما ظهور امام مهدی (عج) گشایش و فرج برای عموم انسانها و به خصوص شیعیان است.

هرچند ما تا وقتی که از زندان غیبت رهایی نیابیم و عصر ظهور را درک نکنیم ، نمی‌توانیم عظمت آن روزگار پرشکوه را - که علم و آگاهی ، عدالت و توانایی سراسر گیتی را فرا می‌گیرد - به گونه کامل دریابیم ،به روایاتی که از اجداد طاهرین امام (عج) در خصوص روزها و روزگار بعد از ظهور تمسک می جوییم: پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) :شما را به ظهور مهدی(علیه السلام) بشارت می دهم; زمین را پر از عدالت می کند همان گونه که از جور و ستم پر شده است;... و دلهای پیروان محمّد(صلی الله علیه وآله وسلم) را پر از بی نیازی می کند، و عدالتش همه را فرا می گیرد.(۴)

«آسمانها بارانش را مثل ناودان فرو مي فرستد و زمين همه ي روئيدنيهايش را بيرون مي آورد و هيچ نباتي را ذخيره و احتکار نمي کند.»(۵) «در آن روز زمین گنجهای پنهانش را آشکارمی کند و برکاتش را نمایان می سازد.»( ۶)«در دولت امام مهدي(عج) آبها فراوان و نهرها امتداد مي يابد و زمين خوردنيهايش را دو چندان ظاهر مي کند و همه ي گنجهاي پنهان استخراج مي شود.»(۷) در حديث حذيفه بن يمان از پيامبر صلی الله علیه وآله وسلم آمده است: «از خلافت و دولت او، اهل آسمان و زمين و پرندگان آسمان راضي خواهند بود.» (۸) ازحضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم روایت است: «در آخرالزمان به امّت من از سوی سلاطین آن‌ها گرفتاری شدیدی می‌رسد که کسی سخت‌تر از آن را نشنیده است ، به طوری که انسان پناهگاه و راه فرار از آن را نمی‌یابد. پس خداوند مردی از عترت و اهل بیت من را به سوی آنان می‌فرستد که زمین را پر از قسط و عدالت می‌نماید همان گونه که از ظلم و جور پر شده باشد. ساکنین زمین و آسمان او را دوست دارند و آسمان باران خود را می‌بارد و زمین گیاهان خود را می‌رویاند و چیزی از آن را در خود نگه نمی‌دارد. زندگی آنچنان خوشایند و سرورآفرین است که زندگان آرزو می‌کنند کاش مردگانشان [زنده]بودند . این آرزو به خاطر خوبی‌هایی است که خداوند در آن عصر به مردم زمین می‌نماید.»(۹)

حضرت امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند: «در حکومت حضرت مهدی علیه السلام ، درندگان با یکدیگر در صلح و آرامش خواهند بود.»(۱۰) از رسول خدا (ص) نقل شده است كه فرمود:  زمين گنجينه‌هايش را براى او خارج مى‌سازد و وى مال و سرمايۀ بى‌شمار بين مردم پخش مى‌كند.(۱۱) در روي کره ي زمين هيچ نقطه ي خراب و ويراني نمي ماند مگر آنکه حضرت آنجا را آباد و معمور مي سازد.(۱۲) به قدري آباداني فراوان مي شود که زني از سرزمين عراق تا شام پياده اگر طي طريق کند در تمام مسير روي سبزيها و نباتات گام برمي دارد و زمين خشک و بايري نخواهد ديد. (۱۳) «در آن روز زمین گنجهای پنهانش را آشکارمی کند و برکاتش را نمایان می سازد.»(۱۴)

امام حسین (ع) : «سرانجام در عصر ظهور هیچ فرد نابینا و زمینگیر و مبتلا باقی نمی‌ماند مگر آن که خداوند به وسیله ما اهل بیت بلا را از او برطرف می‌نماید.»(۱۵) در روایتی که امام صادق علیه السلام از امام باقر علیه السلام ، از امام سجّاد علیه السلام نقل نموده‌اند تصریح شده است ، آن حضرت فرمودند: «هر گاه قائم قیام نماید ، خداوند مرض را از هر فرد مؤمن می‌برد و توانایی او را به سویش برمی‌گرداند.»(۱۶)رسول خدا (ص):«در آن زمان امت من چنان از نعمت برخوردار شوند که هرگز امتي آن چنان از نعمت برخوردار نشده باشد، زميت بتمامه محصول دهد و هيچ را از آنان دريغ ندارد، و اموال انبوه شود. هر کس نزد مهدي آيد و گويد: به من مالي ده - مهدي بي درنگ گويد: بگير.»(۱۷)امام باقر (ع): «[امام مهدى (عج) ] در سال دو بار به مردم مال ببخشد و در ماه دوبار امور معيشت بدانان دهد. . . تا نيازمندى به زكات باقى نماند و صاحبان زكات، زكاتشان را نزد محتاجان آورند، و ايشان نپذيرند. پس آنان زكات خويش در كيسه‌هايى نهند و در اطراف خانه‌ها بگردند (براى دستيابى به محتاجى) ، و مردم بيرون آيند و گويند:ما را نيازى به پول شما نيست. . . پس دست به بخشش گشايد، چنانكه تا آن‌روز كسى آنچنان بخشش اموال نكرده باشد.»(۱۸)

مفضّل به امام صادق (ع) عرض نمود: ای مولای من ؛ کسی از شیعیان شما بمیرد و به برادران دینی و به مخالفین خود قرض داشته باشد ، چه می‌شود ؟امام صادق علیه السلام فرمودند :« اوّل کاری که مهدی علیه السلام شروع می‌کند این است که منادی در تمام عالم ندا می‌کند: آگاه باشید هر کس یکی از شیعیان ما به او قرضی دارد آن را بگوید . تا آنجا که سیر و خردل را به صاحبش رد می‌کند تا چه رسد به مال‌های بسیار از طلا و نقره و زمین‌ها که آن‌ها را به مالکش می‌دهد.»( ۱۹)

امام صادق (ع) «باهم در ارتباط باشید و به یکدیگر نیکویی کنید و باهم مهربانی نمایید ، سوگند به کسی که دانه را شکافته و روح می‌دمد ، حتماً زمانی بر شما فرا می‌رسد که احدی از شما جایی برای مصرف دینار و درهم خود نداشته باشد ، یعنی در زمان ظهور حضرت قائم علیه السلام جایی نمی‌یابد که پول خود را در آن مورد خرج کند ، زیرا به فضل خداوند و ولیّ او تمامی مردم بی‌نیاز خواهند بود.

گفتم : این چه زمانی خواهد بود ؟حضرت فرمودند : آن زمان که شما امامتان را نیابید ، پس همین گونه خواهید بود تا زمانی بر شما طالع شود همان گونه که خورشید طلوع می‌کند ، این در زمانی خواهد بود که از هر زمان به ظهور آن حضرت بیشتر ناامید باشید.

پس بپرهیزید از این که شک کنید یا خود را به شک بیندازید ، شکّ‌ها را از خودتان دور کنید ، به راستی من شما را برحذر نمودم پس برحذر باشید . از خداوند توفیق شما و ارشاد شما را خواهانم.»(۲۰)

از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده که فرمودند:دانش در دلهاي مؤمنين انداخته مي شود، در آن زمان مؤمن، نيازي به دانش برادر ايماني خويش پيدا نمي کند.( ۲۱)

امام محمد باقر (ع) فرموده اند: زمانی که قائم ما اهل بیت قیام کند، دستش را روی سر مردم نهد، پس به عقلهایشان کمال و به فکرهایشان رشد بخشد.(۲۲)

امام صادق (ع) فرموده اند: علم و دانايى از ۲۷ حرف تشكيل مى‌شود، تمام آنچه پيامبران (تاكنون) آورده‌اند ۲ حرف است و مردمان بيش از اين ۲ حرف تاكنون نشناخته‌اند.  آنگاه كه قائم ما قيام كند ۲۵ حرف ديگر را آشكار سازد، و ميان مردمان بپراكند، و آن ۲ حرف را (نيز) بدانها ضميمه سازد، تا ۲۷ حرف را گسترش داده باشد.(۲۳)امام صادق (ع) فرمودند: به راستی آن گاه که قائم ما قیام نماید خداوند در گوش‌ها و چشمان شیعیان ما کشش ایجاد می‌کند (بر قدرت آن‌ها می‌افزاید) تا آنجا که میان آن‌ها و حضرت نیازی به پُست (واسطه) نیست . او با آنان سخن می‌گوید و آن‌ها می‌شنوند و به او نگاه می‌کنند در حالی که او در مکان خود می‌باشد.(۲۴) در حديثی از امام صادق(عليه السلام) نیزمى خوانيم:«هنگامى كه قائم قيام كند: حكومت را بر اساس عدالت قرار مى دهد.و ظلم و جور در دوران او برچيده مى شود. و جادّه ها در پرتو وجودش امن و امان مى گردد.زمين بركاتش را خارج مى سازد. و هر حقّى به صاحبش مى رسد.

در ميان مردم همانند داوود(عليه السلام) و محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) داورى مى كند.در اين هنگام زمين گنجهاى خود را آشكار مى سازد.و بركات خود را ظاهر مى كند. و كسى موردى را براى انفاق و صدقه و كمك مالى نمى يابد زيرا همه مؤمنان بى نياز و غنى خواهند شد.»(۲۵)  امیرالمؤمنین امام علی (ع) فرمود: «بدانيد اگر شما از قيامگر مشرق (امام مهدى «ع») پيروى كنيد، شما را به آيين پيامبر درآورد ... تا از رنج طلب و ظلم (در راه دستيابى به امور زندگى) آسوده شويد، و بار سنگين (زندگى) را از شانه‌هاتان بر زمين نهيد.»(۲۶)

منابع:
۲- ج ۱،مکیال المکارم
۳-کمال الدین ج۲ص۳۸۴
۴-حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) ص ۲۶۹ به نقل از نورالابصار فی مناقب آل بیت النّبی المختار، ج۱ ص ۱۵۶ و ۱۵۷
۵-دولت مهدی سیرت مهدی ، مصطفی دلشاد تهرانی ، ص ۴۶۴ به نقل از بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۷۸
۶-بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۸۵
۷-منتخب الاثر، ص ۴۷۲
۸-دولت کریمه، مرتضی مجتهدی سیستانی ص۲۸۰ به نقل از گمشدگان مثلث برمودا ص ۱۹۲و ستارگان ص۴
۹- احقاق الحق ج۱۳ص۱۵۲
۱۰- بحار الانوار ج۵۲ ص۲۸۰
۱۱-عصر ظهور ص ۳۶۳ به نقل از بحار ج ۵۱ ص ۶۸
۱۲- منتخب الاثر، ص ۴۸۲
۱۳- بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۶
۱۴-دولت مهدی سیرت مهدی ، مصطفی دلشاد تهرانی ص ۴۶۴ به نقل از بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۸۵
۱۵- بحار ج۵۲ص۳۳۵  
۱۶-غیبت نعمانی ص۳۱۷
۱۷- کشف الغمه، ج ۲، صص ۴۷۹ - ۴۷۸، بحار الانوار، ج ۵۱، ص۸۸
  ۱۸- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام (پژوهشی در انقلاب جهانی امام مهدی «عج») ج ۱ ص۱۱۶
۱۹-دولت کریمه امام زمان (عج)ص۱۰۸به نقل از بحار ج۵۳ص۳۴
۲۰-غیبت نعمانی ص۱۵۰
۲۱-غیبت انتظار ظهور، نگاهی به دوران پس از ظهور، واحد تحقیقات مسجدمقدس جمکران به نقل از بحار الانوار ج ۵۳ ص ۸۶
۲۲-در فجر ساحل(امام غائب علیه السلام و دنیای آینده از نظر شیعه) ، محمد حکیمی،ج۱ ، ص۱۲۱ به نقل از کمال الدین ص۶۷۵
۲۳-بحار الانوار جلد ۵۲ صفحه ۳۳۶ حديث ۷۳
۲۴-دولت کریمه به نقل از بحار الأنوار : ۳۳۶/۵۲ ح ۷۲
۲۵-بحار ج ۵۱ص۱۱۳
۲۶- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام ص۱۱۴ به نقل از بحار ج۵۱ ص۱۲۳

 
منبع: مهر

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 166 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:13

به گزارش گروه فرهنگی جام نیوز، الهه حصاری بازیگر جوان سینما در خصوص عوامل موفقیت یک بازیگر بیان کرد: موفق شدن یک بازیگر در درجه اول به خودش و توانایی‌هایش بستگی دارد و اینکه چه انتخاب‌هایی داشته باشد و اینکه چه فیلمسازانی به او نقش بدهند.

وی در ادامه افزود: اما از نظر من بازیگر باید شانس دیده شدن و به چشم آمدن داشته باشد. گاهی یک تلنگر و یک نقش کافیست تا توانایی یک بازیگر را بشناسند و این هم می‌تواند به خواست و لطف خدا اتفاق بیفتد.

بازیگر «نقشِ‌نگار» با اشاره به نقش‌هایی که تاکنون بازی کرده است، گفت: در میان فیلم‌هایی که در آن‌ها ایفای نقش کرده‌ام، تقریبا همه را دوست دارم اما دو فیلم «بی‌تابی بیتا» و «نگران نباش سارا» را بیشتر از بقیه دوست دارم. برای بازی در «نگران نباش سارا» جایزه بین المللی هم گرفته‌ام که برایم خیلی لذت‌بخش بود.

وی در ادامه عنوان کرد: بازیگر باید بتواند نقش‌های مختلف را بازی کند. من دوست دارم نقش منفی هم بازی کنم. اما شخصیت من و فیلم طوری باشد که در آخر قصه مخاطب متوجه منفی بودن شخصیتم شود نه در جریان فیلم.

حصاری با اشاره به انتخاب فیلم خوب در پیشرفت بازیگر گفت: من هم مثل بازیگران دیگر دوست دارم کار خوب انجام بدهم و در فیلم خوب ظاهر شوم. تفاوتی ندارد که کارگردان جوان و کار اولی باشد یا مجرب و  با سابقه. مهم این است که یک فیلم خوب ساخته شود و ساخت فیلم خوب از هر دو قشر جوان و با سابقه بر‌ می‌آید. کار با فیلمساز با تجربه به دانش و آگاهی بازیگر کمک می‌کند و جذابیت دارد و کار با فیلمساز جوان چون درک بیشتری بین جوانان وجود دارد، موجب ایجاد حس خوب می‌شود.

بازیگر «بی‌تابی بیتا» با اشاره به فیلم‌های خوب سال 94 و فروش خوب گیشه اظهار داشت: همه فیلم‌های جشنواره سی و چهارم فجر خوب بودند. اما من سه فیلم «ابد و یک‌روز»، «بادیگارد» و «خشم‌ و هیاهو» را بیشتر از فیلم‌های دیگر دوست داشتم. در مجموع به‌ دلیل اینکه سال پر رونقی داریم، خوشحالم و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و از ته دل آرزوی رونق و فروش خوب برای سینما در سال‌های آینده دارم. چون وقتی فروش خوب است، انگیزه و حس و حال خوبی به اهالی سینما دست می‌دهد و تشویق به کار و فعالیت سینمایی می‌شوند.

این بازیگر با اشاره به لزوم تنوع ژانر در سینما بیان کرد: من از میان ژانرهای مختلف تراژدی را دوست دارم. اما فیلم و نقش خوب می‌تواند در هر ژانری رقم بخورد. حتی در یک فیلم طنز می‌تواند یک نقش جذاب وجود داشته باشد.

وی در پایان در خصوص جدیدترین فعالیت سینمایی خود گفت: برای بازی در یک فیلم سینمایی دعوت شدم که هفته آینده قرار است کار شروع شود.

گفتنی‌است؛ الهه حصاری از سال 86 وارد سینما شده و در فیلم‌هایی چون  «زن‌ها شگفت انگیزند»، «زنان ونوسی، مردان مریخی»، «بی‌تابی بیتا»، «انتهای خیابان هشتم»،« قاعده تصادف»، «نقشِ نگار» و «داره صبح میشه» به ایفای نقش پرداخته است./ باشگاه خبرنگاران جوان

115

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 198 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:10

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز"،  قیمت رهن و اجاره  آپارتمان در مناطق مختلف تهران به شرح زیر است:

آدرس

متراژ

ودیعه  ( تومان)

اجاره ( تومان)

شریعتی - پلیس

55

10,000,000

1,000,000

آپادانا

50

25,000,000

5,000,000

تهران نواب

51

15,000,000

900,000

صادقیه-  فلکه دوم

50

80,000,000

1,600,000

میرداماد

66

50,000,000

1,200,000

آرژانتین

73

25,000,000

2,500,000

شاد آباد

45

10,000,000

320,000

شهرک آزادی

75

40,000,000

300,000

گاندی

97

15,000,000

5,000,000

ظفر

95

30,000,000

2,700,000

جردن

75

70,000,000

1,800,000

سهروردی

50

25,000,000

2,500,000

سهروردی شمالی

50

25,000,000

2,500,000

 

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 177 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:10

به گزارش گروه فرهنگی جام نیوز، این بازیگر سینما در حاشیه جشنواره فیلم سبز اظهار کرد: کمبود فیلم داستانی محیط زیستی به مساله بودجه برمی‌گردد. برای ساخت فیلم‌های مستند نسبت به فیلم‌های داستانی به بودجه کمتری نیاز داریم و معمولا روی فیلم‌های محیط زیستی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

زمانی با اشاره به اینکه "به نظرم محیط زیست شعار قشنگی است که بسیاری دوست دارند از آن استفاده کنند"، افزود: دولت‌ها هم بنا بر وظایف اداری‌شان این کار را انجام می‌دهند و اگر ضرورتی در این حوزه نداشتند بعید نبود فعالیتی در این زمینه نداشته باشند.

بازیگر سریال «شهرزاد» درباره اهمیت محیط زیست تاکید کرد: در همه دنیا به این موضوع پی برده‌اند که محیط زیست در اولویت است زیرا انسان جدای از عقل و روح یک جانور است. با این حال فکر می‌کنم جامعه هنوز به درکی از محیط زیست نرسیده و این موضوع برایش در حد شعار باقی مانده است.

وی ادامه داد: اگر به سطحی از درک و آگاهی برسیم، این موضوع برایمان از مسئولیت فردی به مسئولیت اجتماعی تبدیل می‌شود، اما در ایران این مسأله برعکس است و دائم در تلاش هستیم تا از مسئولیت اجتماعی به مسئولیت فردی برسیم در حالیکه محیط زیست مقوله‌ای است که باید دغدغه همه باشد.

مصطفی زمانی در ادامه با بیان اینکه "در حوزه محیط زیست فیلم‌های مستند بهتر از فیلم‌های داستانی تأثیرگذار بوده است"، گفت: اگر محیط زیست به هم بریزد با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم. این اتفاقات و تخریب‌ها به نسل‌های بعدی آسیب بیشتری می‌زند، زیرا تخریب محیط زیست در عمر مفید یک انسان معمولی به وضوح دیده نمی‌شود و به همین دلیل است که آن را جدی نمی‌گیرند.

بازیگر فیلم «ماهی سیاه کوچولو» با تاکید بر نیاز مالی برای تولید اثر تأثیرگذار در زمینه محیط زیست، اظهار کرد: حفاظت از محیط زیست یک مسئولیت فردی است و ما باید به درکی از آن برسیم تا بتوانیم از محیط زیست حفاظت کنیم.

او افزود: تخریب محیط زیست به نسل‌ها آسیب می‌زند و این موضوع نیاز دارد تا ما نسبت به آنها مسئولیت‌پذیری داشته باشیم.

زمانی با اشاره به وضعیت اهالی سینما در ایران، گفت: در کشوری که اهالی سینمایش بیمه نیستند و امنیت شغلی ندارند چطور انتظار دارید که به محیط زیست فکر کنند؟ منظورم هم تمام اهالی سینماست، زیرا همکاران ما سال‌هاست که درگیر گرفتن یک دفترچه بیمه هستند و من فکر می‌کنم رسیدگی به مشکلات آنها، مسئولیت اول است./ فردا

115

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 160 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 16:10

به گزارش سرویس حوادث جام نیـوز، او اسم خودش را «زوندوری» گذاشته اما ما می‌دانیم که اسم واقعی‌اش این نیست. او پس از اینکه دوباره طعم آزادی را چشید، نامش را به زوندوی تغییر داد؛ نامی که به زبان ژاپنی به معنای «دختر زیبا» است.

زوندوری می‌گوید ماجرا به وقتی برمی‌گردد که او تنها ۱۷ سال داشت و همراه با پسر مورد علاقه‌اش فرار کرد. وقتی زوندوری به خودش آمد دید که در شهر بزرگ مکزیکوسیتی هیچ جایی برای ماندن ندارد. او به جای اینکه به خانه پدری‌اش برگردد، به سراغ زنی در جنوب پایتخت مکزیک رفت که صاحب یک خشکشویی بود.

آن خشکشویی یک شغل خانوادگی برای آن‌ها بود. مادر خانواده صاحب مغازه و پدر خانواده نیز به او کمک می‌کرد. هر دو دختر خانواده هم گاهی اوقات به آن‌ها در اداره مغازه کمک می‌کردند. خاله بچه‌ها همراه با دو دخترش نیز در این کسب و کار دستی داشتند.

زوندوری می‌گوید که آن زن اوایل آنقدر مهربان بود که او را «مادر» صدا می‌زد.

اما به تدریج بر حجم کارهایی که زوندوری انجام می‌داد اضافه شد. او علاوه بر کارهای خانه، دیگر باید به خشکشویی هم می‌رفت. بعد از مدتی مجبور شد روزی چند مرتبه لباس‌ها را اتو بزند تا اینکه روزی ۱۶ ساعت به کار گرفته می‌شد. او می‌گوید که گاهی اوقات تا ۲۰ ساعت هم کار می‌کرد.

با افزایش زمان کار از میزان غذایی که به او داده می‌شد، کاسته شد. او می‌گوید که یک بار برای ۵ روز از غذا خبری نبود و او حاضر بود کیسه‌های پلاستیکی را گاز بزند. او از آب کثیفی که در مخزن اتو بود، می‌نوشید. از جای خواب هم دیگر خبری نبود.

تنبیه بدنی
او علاوه بر تمام مشکلاتش باید تنبیه بدنی را هم تحمل می‌کرد. زوندوری می‌گوید: «اولین باری که او مرا کتک زد به من گفت که حق ندارم جوابش را بدهم، زیرا او مثل مادر من است.»
 


زوندوری می‌گوید که علاوه بر سوء استفاده‌های جسمانی، او شستشوی مغزی نیز شده چرا که مدام به او می‌گفتند که بی‌ارزش است. زوندوری می‌گوید: «او همیشه تلاش می‌کرد که چیزهایی را به من دیکته کند. چیزهایی مثل اینکه مادرت اصلا تو را دوست ندارد. اگر تو را دوست داشت، الان اینجا در کنارت بود. حتی آن پسری که با او فرار کردی هم تو را دوست ندارد. او می‌توانست پای تو بایستد.»

با وخیم‌تر شدن شرایط، آن زن تلاش کرد تا با غل و زنجیر زوندوری را ببندد. زوندوری شش ماه تمام با زنجیری که به دور کمرش بسته شده بود، فقط مانند یک برده در حال اتو زدن لباس‌های بود.

اولین سالگرد فرار
زوندوری حالا اولین سال فرارش را جشن گرفته است. او توانست در اوت ۲۰۱۵ وقتی که زنجیرهای کمی شل بودند، فرار کند. زوندوری پس از فرار با خانم ماریا ترسا پاردس، فعال حقوق بشر، ملاقات کرد. خانم پاردس در همان اولین برخورد متوجه شدت آسیب‌های وارده به زوندوری شد.

پاردس می‌گوید: «جایی از بدنش نبود که آثار کبودی و زخم بر روی آن مشخص نباشد. او حتی بخشی از موهایش را نیز از دست داده بود.»


کارلا دِلا کوئستا، بازیگر و فعال حقوق بشر، که حالا دیگر از دوستان نزدیک زوندوری است می‌گوید: «او به شدت شکنجه شده است. آن خانواده مرتب بدن زوندوری را با اتو سوزانده‌اند... او به من می‌گوید که آن‌ها دلمه‌های خون روی پوستش را می‌کندند تا دوباره خونریزی شروع شود. آن‌ها با ناخن‌هایشان مدام روی گردن زوندوری را خراش می‌دادند. سر او به شکل بسیاری بدی صدمه دیده و جای اتو روی آن وجود دارد.»

ورود پلیس
وقتی ماجرای زوندوری رسانه‌ای شد و به گوش مقامات رسید، پلیس به محل وقوع جرم یورش برد. در آن ماجرا هفت نفر شامل دو کودک دستگیر شدند که آن دو نفر در نهایت آزاد شدند. پنج بزرگسال دیگر اما حالا پشت میله‌های زندان بوده و منتظر حکمشان هستند. جرم آن‌ها قاچاق و استثمار انسان است که دست کم ۴۰ سال حبس دارد.

خوآنا کامیلا بائوتیستا، بازجوی ویژه پرونده، می‌گوید که تمام اعضای آن خانواده حتی آن دو فرد خردسال نیز به نوعی در شکنجه زوندوری دست داشتند. نمونه‌های خونی موجود در آن خانه نیز با خون زوندوری مطابقت داده شده و صحت آن تایید شده است.

گرسنگی تا سر حد مرگ
بائوتیستا می‌گوید: «زوندوری به شدت متحمل گرسنگی شده است. سطح کم‌خونی او به حدی پایین رسیده بود که پزشکان می‌گویند بدن و اندام‌های داخلی او شبیه یک زن ۸۰ ساله شده بود.

او برای بهبود یافتن از این جنایت هولناک دیداری با پاپ فرانسیس داشت و در چندین جا نیز سخنرانی کرد. زوندوری می‌گوید که دوست دارد به کلاس آشپزی برود تا روزی بتواند مغازه شیرینی پزی خودش را راه بیندازد.

زوندوری یک قربانی یا شاید هم یک بازمانده باشد. اما هر گاه به لبخند دوس داشتنی و چشمان معصوم او نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که چه روح بزرگی دارد.

الف/2016

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 175 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 15:08

به گزارش سرویس ورزشی"جام نیوز" به نقل از سایت باشگاه استقلال، در روزهای اخیر شایعاتی در برخی رسانه‌ها مبنی بر مذاکره باشگاه استقلال برای جذب بازیکنان جدید مطرح شده است. این در حالی است که باشگاه استقلال در آستانه مسابقه حساس فینال جام حذفی قرار دارد و همه تمرکز خود را روی این دیدار گذاشته است. باشگاه استقلال ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در مورد مذاکره با بازیکنان موردنظر رسانه‌ها، اعلام می‌کند با وجود احترام بسیار، مذاکره‌ای با بازیکنانی چون جمله سیدجلال حسینی، وریا غفوری، محمدرضا خلعتبری و... انجام نداده است.

از رسانه‌های محترم نیز خواهشمند است با توجه به در پیش بودن فینال جام حذفی، از گمانه‌زنی در این مورد خودداری کنند. بدون تردید اخبار نقل‌وانتقالاتی باشگاه استقلال پس از فینال جام حذفی و از طریق سایت باشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جاماسب...
ما را در سایت جاماسب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار jamasb بازدید : 183 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 15:08